loading...
مجمع فرهنگی تبلیغی طلاب و روحانیون امام جعفر صادق علیه السلام
طلاب و روحانیون بازدید : 19 1391/08/08 نظرات (0)

اصحاب اندیشه با فرانسیس فوکویاما پژوهشگر و تاریخ‌نگار ژاپنی‌الاصل، تبعه آمریکا، نویسنده کتاب معروف «پایان تاریخ» و یکی از متفکرین عرصه نومحافظه کاری، آشنا هستند. وی در سال 1367 در يك سخنراني با عنوان «باز شناسی هویت شیعه» که بخشی از آن در ایران هم منتشر شد، می‌گوید:

«شیعه پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیر‌های ماست. پرنده‌ای که دو بال دارد، یک بال سبز و یک بال سرخ، بال سبز این پرنده مهدویت و عدالت‌خواهی و بال سرخ او، شهادت‌طلبی است که ریشه در کربلا دارد. این دو بال شیعه را فنا ناپذیر کرده است.

فوکویاما حرف مهمتری هم می زند و می گوید:

« اما این پرنده زرهی به نام ولایت پذیری به تن دارد که با آن زره قدرتش دوچندان می‌شود. در میان مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که به ولایت فقهی نظر دارد. یعنی فقیه می تواند ولایت داشته باشد، این نگاه، برتر از نظریه نخبگان افلاطون است.»

 وی راه برخورد با این جریان را تضعیف ولایت فقیه می داند. فوکویاما می گوید:

«در صورت تضعیف ولایت فقیه، رفاه طلبی جای شهادت طلبی را می گیرد و پس از آن اندیشه عدالت خواهی و انتظار نیز از جامعه رخت بر می بندد.»

وی در این رابطه نظریه «مهندسی معکوس» را ارائه داده و توصیه می کند که: 

«مهندسی معکوس برای مقابله با شیعیان این است که ابتدا باید ولایت فقیه را خط بزنید و تا این را خط نزنید، نمی‌توانید بال های سبز و سرخ یعنی کربلا و مهدویت را بی خاصیت کنید. برای پیروزی بر یک ملت باید میل مردم را تغییر داد، لذا ابتدا ولایت فقیه را خط بزنید، پس از آن، شهادت‌طلبی به رفاه‌طلبی تغییر می‌کند. اگر این دو تا ـ یعنی ولایت و شهادت ـ را خط زدید خود به خود اندیشه‌های امام زمانی و مهدویت هم از جامعه‌ شیعه رخت بر ‌می‌بندد.»

فوکویاما در جهت تضعیف شیعه مي گويد:

«باید تبلیغات گسترده‌ای را بر ضد مراجع و رهبران دینی شیعه صورت دهیم تا آنها مقبولیت خود را در میان مردم از دست بدهند. چاره ای نداریم جز اینکه روی فرهنگ عاشورا و شهادت‌طلبی هم كار كنيم، بايد با حمایت‌های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزارکنندگان اصلی این‌گونه مراسم، عقاید و بنیان‌های شیعه و فرهنگ شهادت‌طلبی را متزلزل کرده و مسایل انحرافی به وجود آوریم، به گونه‌ای که شیعه یک جاهل خرافاتی در نظر آید. باید مطالب فراوانی که بر ضد مراجع شیعه جمع‌آوری شده را بوسیله‌ مداحان و نویسندگان منفعت طلب انتشار دهیم. ما باید تا سال 1389 مرجعیت را که سد راه اصلی اهداف ما هستند تضعیف و آنان را بدست خود شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی بی تاثیر کرده و در نهایت تیر خلاص را به این فرهنگ و مذهب بزنیم.»

نظریه «مهندسی معکوس» فوكوياما نشان مي دهد كه جنگ نرم غرب عليه ايران در وهله اول ارزش هاي اسلامي و شيعي را نشانه گرفته است و قدرت های بزرگ قصد دارند با بهره گیری از نظریه پردازان همفکر، به تضعيف باورهاي اسلامي پرداخته و اندیشه های فرهنگی خود را در جهت ایجاد جهان تک فرهنگی اشاعه دهند.

برای مقابله با جنگ نرم، ما زماني مي توانيم از حالت دفاعي خارج شده و وضعيت حمله را به خود بگیريم که منابع قدرت خود را در این مصاف نرم شناسایی کرده و با سازماندهی این منابع، تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

از ورای نظریه فوکومایا می توان دریافت که فرهنگ عاشورا، مهدویت و اصل ولایت فقیه از جمله منابع قدرت نرم ایران جهت مقابله با جنگ نرم غرب می باشند. پس در صورت سازماندهی و بهره گیری از منابع قدرت نرم، جمهوری اسلامی ایران از اين قابليت برخوردار است كه حتي به عنوان تهديدي نرم عليه آمريكا ابراز قدرت نماید. پذیرش و باور به این که دشمنان ملت ایران در شرایط کنونی به ابزار تهدید و جنگ نرم علیه ما روی آورده اند، قدم اول برخورد هوشمندانه در چنین عرصه‌اي است.

این روزها در آستانه محرم و زمان تبیین فلسفه نهضت عاشورا هستیم. ولایت فقیه، مرجعیت، مهدویت و فرهنگ عاشورا، حتی به تائید نومحافظه کارانی چون فوکویاما، از منابع قدرت ما بوده و غرب تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با سست کردن این دو، اهداف بعدی خود را علیه انقلاب اسلامى دنبال کند.

حماسه شکوهمند عاشورا سرچشمه حیات بخش برای ملت هائی است که نمی خواهند تن به ذلت دهند و پیروزی حزب الله بر صهیونیست ها و مقاومت فلسطین و انتفاضه در همین رابطه تعریف می شود. طبعا عزاداری های این سوگ بزرگ اسلامی با فلسفه احیای این نهضت برای همیشه تا ظهور حضرت مهدی(عج)، همچنان باقی خواهد بود. این عزاداری ها هنگامی تحول ساز است که با خرافات و اعمال جاهلانه و اشعار سطحی همراه نباشد. در مجالس عزای حسینی باید از مداحی های سخیف و روضه خوانی های جعلی و غیرمستند و تحریف وقایع عاشورا و کربلا پرهیز شود.

این مراسم همچنین باید تبیین کننده ابعاد متعالی مرجعیت، ولایت و مهدویت باشد. اهمیت تقویت وحدت ملی زیر لوای ولایت فقیه، می تواند مطلع کلام سخنرانان و مداحان قرار گیرد تا مسئولیت این نسل را در حمایت از منابع قدرت نرم نظام یادآور شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورداین سایت .
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 35
  • بازدید کلی : 1,249